Selasa, 11 Ogos 2009

Hikmah Di Sebalik Keputusan PRK Manek Urai

Mungkin coretan ana mengenai artikel ini telah lapuk atau basi.Tetapi,atas dasar untuk sama-sama kita renungkan sejenak oleh rakyat Malaysia umumnya,umat Islam khususnya.

Cuba kita perhatikan, jumlah undi yang diperolehi oleh calon PAS & BN:
PAS : 5348 UNDI
BN : 5283 UNDI

PAS menang dengan majoriti tipis 65 undi.

Ada pihak yang mengatakan majoriti undi PAS merosot.Tetapi,sedarkah kita bahawa daripada angka2 yang dipaparkan di atas ada hikmahnya. Mari kita renungkan sejenak wahai umat Islam.

Maksud tersirat angka 5348 & 5283 =

Angka 5 - 5 Rukun Islam iaitu 1)Mengucap 2 kalimah syahadah 2)sembahyang 5 waktu 3)puasa di bulan Ramadhan 4)Menunaikan Zakat 5)Menunaikan Haji ke Baitullah.

Angka 3 - 1)Islam 2)Iman 3)Ikhsan

Angka 4 - 1)Siddiq 2)Amanah 3)Tabligh 4)Fatonah

Angka 8 - Jumlah pintu syurga

Angka 2 - 2 kalimah syahadat "AKU NAIK SAKSI TIADA TUHAN YANG DISEMBAH MELAINKAN ALLAH,DAN AKU NAIK SAKSI BAHAWA NABI MUHAMMAD ITU PESURUH ALLAH"

Maksud angka jumlah majoriti 65 undi:

Angka 6 - 6 Rukun Iman 1)Beriman kepada Allah 2)Beriman kepada Malaikat 3)Beriman kepada Rasul 4)Beriman kepada Kitab 5)Beriman kepada Hari Kiamat 6)Beriman kepada Qada' & Qadar.

Angka 5 - 5 Rukun Islam.

Jelas,PAS memperjuangkan dasar untuk menegakkan negara Islam yang sebenarnya berlandaskan Al Quran dan Hadis.UMNO pula mendakwa dasar mereka memperjuangkan melayu dan Islam.

Dari keputusan PRK Manek Urai,dapat dirungkaikan bahawa dengan memperjuangkan Islam yang syumul berpandukan Al Quran dan Hadis dapat menjamin kesejahteraan ummah.Justeru amatlah diharapkan umat Islam dapat bersatu hati dengan 1 SYAHADAH untuk menegakkan AGAMA ALLAH dimuka bumi ini.

Seharusnya PAS dan UMNO bergabung(pandangan peribadi) dimana akan mewujudkan 1 parti gabungan baru yang diberi nama PASUM.Ia membawa maksud:

P - Pakatan
A - Akrab
S - Silaturrahim
U - Umat
M - Muslimin ( bukan melayu)

Perjuangan pakatan gabungan ini jelas tidak mempunyai dasar perkauman ( asabiyah ) sebaliknya memperjuangkan Islam untuk ditegakkan di negara kita.Perjuangan yang benar2 mendaulatkan Islam dimuka bumi ini berlandaskan ajaran Islam yang sebenar.Politik dan Agama itu adalah Satu.Jika politik itu adalah kotor,yang membersihkan politik yang kotor ini adalah POLITIK ISLAM.Politik Islam mengajar cara kehidupan berpandukan ajaran Islam(AL QURAN) yang pastinya membawa umat manusia ke jalan yang diredhai Allah.

Apabila PAS&UMNO bergabung menjadi PASUM, maka akan tercicirlah perkataan NO. Perkataan NO membawa maksud:

NO to Corruption
NO to PPSMI
NO to ISA

Apa yang perlu kita fikirkan adalah mewujudkan negara yang ditadbir dengan penuh keadilan,ketelusan dan berkebajikan yang membawa kepada kesejahteraan rakyat.


TSUNAMI HIJAU

Tiada ulasan: